MENTAALIVALMENNUS

Hyvä stressinhallinta, riittävä uni ja itsensä johtaminen ovat tärkeimpiä asioita, joilla voit edistää henkistä hyvinvointiasi. “Mieli” -osiosta löydät syvempää tietoa kyseisistä aiheista ja lisäksi sieltä löytyy muun muassa rentoutumis-, meditaatio- ja läsnäoloharjoituksia. Hyödynnä seuraavia vinkkejä matkallasi kohti mielekkäämpää, energisempää ja tasapainoisempaa elämää.

Stressinhallinta

Stressillä tarkoitetaan tilannetta, jossa ihminen tuntee itsensä jännittyneeksi, levottomaksi, hermostuneeksi tai ahdistuneeksi taikka hänen on vaikea nukkua asioiden vaivatessa jatkuvasti mieltä. Kaikki eivät stressaa samalla tavalla: toisen stressikynnys on matalammalla kuin toisen, ja meitä stressaavat eri asiat.

Vinkit stressinhallintaan

>> Hyväksyvä läsnäolo ja kiitollisuus ovat mielen hyvinvoinnin ja stressinhallinan perusta. Harjoittele niitä, jos ne eivät ole jo osa elämääsi.

>> Opettele tunnistamaan omat kuluttavat elämäntapasi sekä ajatusmallisi ja muuttamaan niitä tietoisesti.

>> Opettele rentoutumaan myös kiireisen työpäivän aikana.

>> Opettele sanomaan EI, laita asiat tärkeysjärjestykseen.

>> Älä jätä asioita viime tippaan! Kiire on yksi pahimmista stressin aiheuttajista.

>> Jos sinulla on tekemättömien töiden painetta listaa työt mitä sinulla on tekemättä ja laadi aikataulu niiden tekemiseen. Se helpottaa monesti painetta.

>> Opettele keskustelemaan tunteidesi kanssa ja pyri hyväksymään ne, vaikka ne olisivat miten negatiivisia tahansa.

>> Liikunta on erinomainen lääke stressiä vastaan. Liiku vähintään 3 kertaa viikossa 45-60 minuuttia kerrallaan siten että hengästyt ja tulee hiki.

Lisää tietoa stressinhallinasta ja mm. rentoutus- ja meditaatioharjoituksia löydät “Mieli” -osiosta.

If You’re Different: BE DIFFERENT | Fearless Soul

Uni

Riittävä ja hyvänlaatuinen uni on hyvin tärkeä ihmisen terveydelle. Unessa elimistön toimintakyky palautuu, fyysinen väsymys poistuu ja opitut asiat tallentuvat pysyvään muistiin. Tarpeeksi nukuttuasi jaksat töitä ja arkea paremmin ja harrastaa mieluisia asioita sekä parannat mielialaasi ja ehkäiset masennusta.

Eri ihmisillä on erilainen unen tarve, samoin unen tarve vaihtelee iän myötä. Terve aikuinen tarvitsee vuorokaudessa keskimäärin 7 – 9 tuntia unta. Unentarpeessa voi olla suuriakin yksilöllisiä eroja. Joku voi selvitä 4 – 6 tunnilla, toinen taas tarvitsee unta kymmenen tuntia tai enemmänkin.

Vinkit

>> Tyytyväinen ihminen nukkuu yleensä hyvin, kun elämän perusasiat, kuten säännöllinen liikunta, terveellinen ravinto, tyydytystä tuovat harrastukset, ajankäytön hallinta ja stressinhallinta ovat kunnossa.

>> Älä murehdi, suunnittele tai ratko ongelmiasi vuoteessa. Jos huolet painavat mieltäsi, olisi hyvä viettää niin sanottu huolihetki alkuillasta, muutama tunti ennen nukkumaan menoa, esimerkiksi kirjoittamalla keskeneräiset asiat paperille tai puhumalla niistä jonkun kanssa. Jos et voi tehdä asialle mitään tänään, voit ainakin päättää sen siirtämisestä huomiseksi. Salli itsellesi, että jokin tehtävä jää kesken.

>> Älä tee töitä tai muuta paljon aivotyötä vaativaa ennen nukkumaan menoa, niin saat paremmin nukuttua. Lopeta aivotyö viimeistään tunti ennen nukkumaanmenoa, niin saat paremmin nukuttua.

>> Älä juo kofeiinipitoisia juomia 5 tuntiin ennen nukkumaan menoa.
Alkoholia tulisi juoda enintään kaksi annosta noin 2 tuntia ennen nukkumaan menoa.

>> Pidä huoneen lämpötila viileänä (noin 21 astetta) ja nuku ilman vaatteita, niin nukut paremmin.

>> Liikunta auttaa väsymykseen ja unentuloon. Vältä kuitenkin liikuntaa vähintään 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa, koska liikunta taas vaikeuttaa unentuloa, koska elimistö käy kierroksilla.

>> Vältä älypuhelimia ja tabletteja illalla. Näistä vehkeistä lähtevä valo näyttää vähentävän erityisesti illalla erittyvän ”unihormonin”, melatoniinin, määrää jopa 22 %.

Lisää tietoa unesta löydät “Uni ja unen merkitys terveydelle” -artikkelista.

Itsensä johtaminen

Viisas itsensä johtaja elää todellisuudessa vailla illuusioita unelmoiden paremmasta. Ihminen tarvitsee unelmia, jotka antavat syyn elää ja energiaa toteuttaa ne. Hän kykenee toteuttamaan unelmansa rohkeudellaan. Rohkeus on itsenä itsenäistä päätöksentekoa ja toimintaa. Rohkeus on myös omien pelkojensa kohtaamista. Tiedostamalla pelkosi vahvistat vähitellen rohkeutta kohdata ne. Älykäs itsensä johtaminen koostuu seitsemästä periaatteesta, joita toteuttamalla pystymme ottamaan itsemme paremmin haltuun. Ne ovat yksinkertaisia, mutta niitä ei ole aina helppo viedä käytäntöön asti.

Merkitys: Etsi elämäsi syvempi tarkoitus ja merkitys ja toteuta sitä päivittäin. Kysy riittävän usein itseltäsi: Kuka minä olen? Mitä haluan elämältäni? Mikä on minun elämäntarkoitus? Selkeytä oman elämäsi visio ja strategia.

Keskittyminen: Keskittymällä olennaiseen voit saavuttaa tavoitteesi ja unelmasi. Elä tietoisesti sisältäpäin ja tee valintoja omien arvojesi mukaan. Ajanhallinta on keskittymistä ja priorisointia.

Aitous: Ole aito itsellesi ja muille. Älä vedä mitään rooleja. Opettele tuntemaan itsesi, sitten sinun on helpompi kohdata myös muut ihmiset.

Jatkuva uudistuminen ja kasvu: Kyseenalaista ja ihmettele jatkuvasti ajatteluasi ja elämää sekä ota erilaisia näkökantoja. Mene ajoittain myös mukavuusalueesi ulkopuolelle, tällöin varmistat että et jämähdä paikalleen. Säilytä myös rohkeutesi epäonnistua. Epäonnistumisista saa hyvää oppia elämään.

Itsekuri: Itsekuri on itsensä johtamisen yksi tärkeimpiä asioita. Muutokset eivät yleensä tapahdu helpolla, vaan ne vaativat toimintaa, itsekuria ja aikaa. Luota että elämäsi tärkeät tapahtuvat ajallaan.

Herkkyys: Herkkyyden avulla pystyt kehittämään omaa syvällistä tietoisuuttasi. Kehittämällä kehosi, tunteidesi ja mielesi herkkyyttä, pystyt paremmin elämään intuitioidesi avulla. Herkkyydet ovat ikkunoita maailmaan, mistä voit havainnoida elämää.

Nöyryys: Olen nöyrä ja tunnusta oma keskeneräisyytesi. Vain nöyryydellä avulla voit jatkuvasti uudistaa itseäsi. Ihmettele ja pidä mielesi nuorena. Muista olla myös kiitollinen.

Seuraa itsellesi tärkeimpiä itsensä johtamisen periaatteita. Pidä ne päivittäin mielessä ja pyri elämään niiden mukaan. Niiden avulla saat elämääsi levollisuutta ja rauhaa. Ihminen on aina matkalla. Tärkeintä ei ole päämäärä vaan matka. Tärkein matka on matka itseemme.

Viisi vinkkiä tasapainoiseen elämään

Christopher Hansardin kirjassa Tiibetiläinen elämäntaito – viisas keho, viisas mieli, viisas elämä annetaan yleisiä ohjeita tasapainon säilyttämiseksi. Tiibetiläisen lääketieteen mukaan terve ihminen on henkilö, joka pystyy tasapainottamaan arkisen elämän miellyttävät ja epämiellyttävät tapahtumat tavalla, jolla hyvä energia tulee itsestään käyttöömme. Tässä viisi vinkkiä.

( 1 ) Kuuntele aina, mitä sisäinen äänesi eli intuitiosi kertoo tilanteista ja ihmisistä.

( 2 ) Kun olet terve, syö ja juo aina sitä, minkä intuitiivisesti tiedät olevan sinulle hyväksi. Kuntoile juuri sen verran kuin haluat: vähän tai paljon.

( 3 ) Kunnioita toisia ihmisiä ja elämänmuotoja.

( 4 ) Ole niin hyvä kuin voit, äläkä tee mitään, minkä uskot olevan väärin.

( 5 ) Tee sellaista työtä, jota todella haluat tehdä ja TARVITSET. Tyytyväisyys on parasta lääkettä.

Miten eteenpäin?

Mielen hyvinvoinnin edistämisestä löydät lisää tietoa “Mieli” -osiosta! Sieltä löytyy monipuolisen teoriatiedon lisäksi muun muassa rentoutumis-, meditaatio- ja läsnäoloharjoituksia.

”Mieli” -osioon pääset tästä klikkaamalla! >>

”Onni? Sehän on yksinkertaista! Se on hyvä terveys ja huono muisti.”

-Ernest Hemingway

BELIEVE IN YOURSELF | Les Brown