TRE-MENETELMÄ

Amerikkalainen traumanhoidon asiantuntija David Berceli kehitti TRE-menetelmän (Trauma & Tension Releasing Exercises), jonka avulla voidaan helposti aktivoida kehoon tämä jännitteitä vapauttava värinäreaktio. TRE:tä hyödynnetään nykyään ympäri maailman kriisi- ja sota-alueilla isojen ihmisjoukkojen traumanpurkumenetelmänä. Lisäksi on havaittu, että säännöllinen TRE-harjoittelu auttaa kaikenlaiseen stressiin sekä kehollisiin jännitys- ja kiputiloihin, koska sillä on autonomista hermostoa tasapainottava vaikutus. Vakavasti traumatisoituneen ihmisen kehon jännitteiden vapauttamista suositellaan kuitenkin tehtäväksi osana terapiaa. TRE:n perusteet on suositeltavaa opetella peruskurssilla tai sertifioidun TRE-ohjaajan yksilöohjauksessa. Sertifioidut TRE-ohjaajat auttavat prosessin alkuun, ja heiltä saa apua myös myöhemmissä vaiheissa.

TRE on yksinkertainen ja helposti omaksuttava itsehoitomenetelmä, jonka vaikutuksen ilmenevät nopeasti. TRE rentouttaa, aktivoi ja mobilisoi stressin ja traumaattisten kokemusten jännittämiä lihaksia. Menetelmässä käynnistetään lihasten vapinana tai tärinänä alkava luonnollinen ja nopeasti vaikuttava palautumismekanismi. Syvien lihasjännitysten vapautuessa kehossa herää luontainen pyrkimys kokonaisvaltaiseen eheytymiseen, jolloin kehon aistimukset, tunteet ja ajattelu jäsentyvät uudelleen yksilön omaksi tavaksi kokea itsensä ja olemisensa. Näin harjoitus voi käynnistää laaja-alaisen prosessin, josta on apua myös nykyhetken stressinhallinnassa.

Menetelmää on käytetty menestyksekkäästi useissa eri maissa ja kulttuureissa perheiden ja laajempien sosiaalisten yhteisöjen kohtaamissa traumoissa. Esimerkiksi luonnonkatastrofialueilla, kuten vuoden 2008 Kiinan Sichuanin maanjäristyksen, Japanin Sendaissa vuoden 2012 hyökyaallon aiheuttaman tuhon ja Filippiineillä paljon tuhoa aiheuttaneen vuoden 2013 trooppisen Haiya-hirmumyrskyn jälkeen menetelmää opetettiin suurelle joukolle kotinsa ja perheenjäsenensä menettäneitä ihmisiä. Vuonna 2014 menetelmää on opetettu Syyrian pakolaisille Turkissa ja vuonna 2015 Nepalissa.

TRE:tä hyödyntävät kuormittavissa ammateissa toimivat henkilöt: poliisit, palomiehet, kriisi-alueella toimivat avustustyöntekijät, sota-alueella toimivat sotilaat, terveydenhoitohenkilökunta, erityisopettajat, sosiaalityöntekijät jne. Menetelmää käytetään sotaveteraanien traumaperäisen stressihäiriön hoitoon ja ehkäisyyn, päihdekuntoutukseen, parisuhdeväkivallan ehkäisyyn ja urheiluvalmennukseen. TRE sopii myös omatoimisen kehonhuollon ja rentoutumisen välineeksi.

Metodin käyttäjät ovat kertoneet muun muassa näistä hyödyistä heille itselleen:

  • Vähemmän huolia ja ahdistusta
  • Vähemmän traumaperäisen stressihäiriön oireita
  • Enemmän energiaa ja kestävyyttä
  • Parantunut parisuhde
  • Vähemmän työstressiä
  • Parempi uni
  • Vähemmän parisuhdekonflikteja
  • Vähemmän lihas- ja selkäkipuja
  • Lisääntynyt notkeus
  • Parantunut impulssikontrolli ja tunteiden hallinta
  • Vähemmän vanhojen vammojen aiheuttamia haittoja
  • Vähemmän vakavasta sairaudesta johtuvaa ahdistusta
  • Vähemmän kroonisen sairauden aiheuttamia haittoja

TRE on vaikuttava menetelmä, ja prosessin eteneminen on hyvin yksilöllistä. Joillakuilla prosessi voi nostaa pintaan hautautuneita mielikuvia, tunteita ja muistoja, joten negatiivisiakin tuntemuksia saattaa ilmetä. Tähän on hyvä varautua ja hyväksyä se osana prosessia, oman historian ja kokemuksen eheyttämistä. Toisilla prosessi etenee ilman tunnekokemuksia tai tuottaa ainoastaan positiivisia kokemuksia alusta lähtien.

Monet kaipaavat jossain vaiheessa yhteyttä ohjaajaan tai harjoitusryhmään, vaikka oma harjoittelu etenisi sujuvasti. Osalla TRE-ohjaajista on psykoterapeutin, psykologin tai lääkärin koulutus, ja suosittelemme heidän puoleensa kääntymistä, jos harjoitus nostaa pintaan vaikeita, käsittelemistä vaativia kokemuksia menneisyydestä tai jos sinulla on jokin huomiota vaativa perussairaus. Prosessin edetessä ja kehon vapautuessa vanhoista jännityksistä, monet kokevat kokonaisvaltaisen rentouden ja rauhan lisääntyvän.

TRE -harjoitusmenetelmän avulla voit helposti auttaa itse itseäsi. Kyse on luontaisesta tavasta purkaa stressiä kehosta lihasten tärinän kautta. Tämä ilmiö on tuttu eläimillä: esimerkiksi koiran takajalat tärisevät, kun se pelkää ukkosen jyrinää. Kyseessä on luontainen stressin purkaminen.

TRE HARJOITUS

1)) Seiso hartianlevyisessä haara-asennossa ja rullaa jalkapohjia sivulta toiselle sivusuunnassa 5 kertaa

2)) Seiso yhdellä jalalla ja nouse varpaille – ylös alas – 15 kertaa / toista sama toisella jalalla. (voit ottaa kädellä tukea seinästä)

3)) Seiso yhdellä jalalla ja taivuta jalkaa polvesta joustaen samalla alaspäin – venytys tuntuu pohkeen ja nilkan takaosassa – 15 kertaa / toista sama toisella jalalla. (voit ottaa kädellä tukea seinästä)

4)) Seiso leveässä haara-asennossa. Taivuta pää alas lattiaa kohti. Kurota molemmin käsin nilkkaa kohti ja hengitä syvään kolme kertaa, toista sama toiselle puolelle ja lopuksi kurota käsillä jalkojen välistä taaksepäin / 3 hengitystä

5)) Laita molemmat kädet nyrkissä taakse alaselän kohdalle, taivuta vartaloa taaksepäin kaarelle ja käännä samalla päätä ja olkapäätä oikealle. Lantio työntyy vastaavasti eteenpäin toisella puolella kehoa. Toista sama toiseen suuntaan. Toista muutamia kertoja.

6)) Nojaa seinään ja laskeudu alaspäin kuin istuisit tuolilla ja seinä olisi selkänojasi. Pysy asennossa 4-5 minuuttia. Voit nousta tarvittaessa hieman ylöspäin, ettei rasitus ole liian kova. Jos jalat alkavat täristä, se on ok.

7)) Asetu selällesi makuulle matolle tai muulle sopivalle alustalle. Koukista polvet, pidä jalkaterät lähekkäin tai jopa jalkapohjat vastatusten ja kohota lantio ilmaan. Polvet ovat reilusti erillään. Pidä asentoa muutama minuutti ja laske lantio alas sekä oikaise jalat suoraksi.

8)) Pysy selinmakuulla ja taivuta polvet sivuille koukistamalla hieman jalkoja ja vie samalla jalkaterät kiinni toisiinsa. Aseta ajastimeen aikaa 15 minuuttia. Anna kehon olla. Yritä olla ajattelematta ja odottamatta mitään erityistä. Hetken kuluttua huomaat, että jalat alkavat täristä, sitten ehkä tärinä siirtyy muuallekin kehossasi. Tämä on yksilöllistä. Liikkeet voivat olla mitä tahansa ja voimakkuus vaihtelee. Anna kehon liikkua vapaasti.

Trauma Releasing Exercises | Liam Mac Gabhann

Trauma Releasing Exercises (TRE) | PortlandHelmich