EFT TAPPING -MENETELMÄ

Miltä tuntuisi oppia vapauttamaan itse omia tunnelukkoja ja stressejä helposti ja melkein missä vain? EFT (Emotional Freedom Techniques) on helposti opittava itseparannus- ja hoitomenetelmä, jonka kehitti Stanfordin yliopiston insinööri Gary Graig. Menetelmä on järkevä ja yksinkertainen eikä edellytä käyttäjältään uskoa asiaan. EFT:n perusta on ajatuksessa ”kaikkien negatiivisten tunteiden syy on häiriö kehon energiajärjestelmässä”.

Pohja EFT:lle luotiin jo aikoja sitten, kun tutkijat löysivät ja kartoittivat kehon hienojakoisen energiajärjestelmän ja meridiaanit, joita pitkin energia liikkuu kehossamme. Nämä energiavirrat ovat keskeisiä myös akupunktiossa ja EFT:llä onkin akupunktion kanssa paljon yhteistä. EFT-tekniikassa yksinkertaisesti näpytellään meridiaanien päätepisteitä. Näin voimme nopeasti avata energiatukoksia ja aikaansaada tunteiden vapautumisen ja energialukkojen avautumisen. Tämä johtaa usein syvälliseen fyysiseen paranemiseen.

Meridiaaneihin ja akupunktiopisteisiin perustuva EFT-menetelmää hyödynnetään myös traumanhoidossa. EFT on ikään kuin ”tunteiden akupunktiota”. Siinä virittäydytään ensin kokemaan tunne-energiaa kehossa, pyritään tiedostamaan millaisesta tunteesta on kyse ja sen jälkeen aletaan stimuloida sormenpäillä määrättyjä akupunktiopisteitä, tietyn protokollan avulla. Englanninkielessä on käytössä termi EFT Tapping, joka tarkoittaa samaa menetelmää, mutta hieman yksinkertaistettuna versiona alkuperäisestä. EFT:tä on tutkittu USA:ssa ja Englannissa paljon. EFT:tä voidaan käyttää siis terapeuttisesti, mutta se on myös erittäin helppo itsehoidollinen menetelmä itseä rajoittavien tunteiden tasapainottamiseen ja vapauttamiseen.

EFT:n mukaan negatiivinen tunne (pelko, häpeä, ahdistus, masennus, syyllisyys, viha, fobia jne.) ei johdu aikaisemman traumaattisen kokemuksen muistamisesta. Näin ollen kyseistä muistoa ei tarvitse työstää eikä siitä tarvitse keskustella, kuten esimerkiksi psykoterapiassa tehdään. EFT kyllä kunniottaa muistoa, mutta hoitaa todellista syytä: häiriötä kehon energiajärjestelmässä.

EFT:ssä palautetaan kärsimystä tunnetasolla aiheuttava muisto mieleen ja samanaikaisesti näpytellään tiettyjä hermopisteitä pään alueella ja kehossa. EFT:n teorian mukaan muiston ja siitä aiheutuvan tunnehäiriön välissä on puuttuva osa. Tuota osaa kutsutaan kehon energiajärjestelmän häiriöksi. Jos kyseistä häiriötä ei ole, muisto ei aiheuta negatiivisia tunteita. Korjaamalla häiriö aiemmin hyvinkin tuskallinen muisto muuttuu neutraaliksi. Muistat sen edelleen, se vain ei aiheuta minkäänlaista ylimääräistä reaktiota. Osalla ihmisistä energiajärjestelmä on huomattavasti alttiimpi menemään epätasapainoon kuin muilla. Tästä johtuen toisia ihmisiä muistot vaivaavat, toisia ei.

Naputtelun 8 askelta

1)) Määritä ongelman ydin suorapuheisesti: minulla on ___________ (= pulma x tai himo y tai kipu z tai vaikeus a tai tunne b)

Negatiivisuutta ei kannata kieltää. On turha hokea, että puutarhassani ei ole rikkaruohoja, jos niitä kuitenkin on. Rikkaruohot pitää ottaa käsittelyyn. Mitä yksityiskohtaisempi pulman määritys on, sen parempi. Aluksi kuitenkin ytimen määrittelyksi riittää epämämääräinen toteamus tyyliin: ”Minua keljuttaa!” Oleellista on, että löytyy edes yksi sana. Siitä lähtökohdasta päästään kuorimaan sipulin kaikki kuoret ydintä myöten.

2)) Arvioi stressaavuusaste asteikolla 0 – 10. Eli kuinka paljon “Minua keljuttaa”.

3)) Valitse aloituslause: Vaikka minulla on ____________ (pulma / himo / kipu / vaikeus / tunne) hyväksyn itseni syvästi ja täydellisesti. 

4)) Naputtele karatepistettä lausumalla aloituslause ääneen kolme kerta.

5)) Naputtele kutakin kahdeksaa pistettä 5-7 kertaa toistaen lyhyttä kommenttia ääneen.

6)) Hengitä syvään ja kuulostele tunteita tai ajatuksia.

7)) Arvioi pulman voimakkuusaste asteikolla 0-10

8)) Jos voimakkuusaste ei ole 0 tai alle 4, niin palaa kohtaan 5 ja jatka eteenpäin.

How to Do EFT Tapping Therapy | Stefan Gonick EFT Practitioner

Kierros kierrokselta ja kerros kerrokselta

Naputtelun ideana on, että kokemus muuttuu, kun kierretään kehää kohdasta 8 kohtaan 5, josta edetään takaisin kohtaan kahdeksan ja taas viisi. Usein tuska hellittää kierros kierrokselta. Jos olet vaikkapa vihainen itsellesi ja toteat alkunaputtelussa olevasi universumin surkein idiootti, kymmenennen kierroksen jälkeen toteat mokanneesi huolella. Huomaat, että moka ei ole edes pahin aikaansaannoksesi. Kun asia asia alkaa suhteutua ja siitä nousee esiin eri puolian voit alkaa naputella keinoja, joiden avulla voit ehkä hyvittää mokan.

Traumaattisesta tilanteesta tai tapahtumasarjasta voi tehdä sisäisen leffan, jota katsoessa voi samalla naputella. Voit liioitella ja värittää kohtauksia, kun kerrot tapahtumista ääneen ja naputtelet samalla. Pysähdy aina, jos tuntuu edes vähän pahalta. Katselu lopetetaan, kun leffa on katsottu alusta loppuun ilman mitään tunnelatausta.

Kierroksien kuluessa pulmasta voi nousta esiin uusi dimensio tai jopa oivallus. Askel askeleelta ja tutkitaan, mihin polku johtaa. Loppukierroksilla kuva ”totuudesta” voi muuttua mustavalkoisesta värikkäämmäksi.

EFT Tappingia voi kokeilla rohkeasti monenlaisiin tunnetiloihin ja jopa kipuun; parhaimmillaan se toimii juuri silloin, kun jokin tunnestressi on päällä. Kun EFT:hen tulee rutiini, se on loistava työkalu arjen stressinsäätelyyn!


How To Control Your Mind | DANDAPANI