NÄIN VALMENNAT ITSEÄSI

Säännöllinen liikunta, terveellinen ravinto, mielen hyvinvointi, merkityksellinen työ, riittävä lepo ja hyvät ihmissuhteet luovat perustan ihmisen terveydelle, toimintakyvylle ja hyvinvoinnille. Seuraavassa käydään läpi tärkeimpiä seikkoja, jotka olisi hyvä ottaa huomioon, kun valmennat itseäsi kohti terveellisempää, energisempää ja merkityksellisempää elämää. Käy eri osiot (Liikunta-, ravinto- ja mentaalivalmennus) ja ohjeet läpi kohta kohdalta, niin näet mitkä asiat ovat kunnossa elämässäsi ja onko joillakin osa-alueilla petrattavaa.

Valitse klikkaamalla mieleisesi osa-alue:

Kuva: Lääkkeetön elämä VS Lääkkeellinen elämä © Rakkauden Temppeli

Ohjeet itsensä valmentamiseen

( 1 ) Rakkauden Temppelin “tukipylväät” (tavoiteltavat arvot) ovat säännöllinen liikunta, terveellinen ravinto, hyvinvoiva mieli, merkityksellinen työ, riittävä lepo ja hyvät ihmissuhteet. Näistä kaikista tukipylväistä olisi tärkeää pitää huolta, jotta voit hyvin ja elämäsi olisi merkityksellistä.

( 2 ) Jos koet, että nuo eivät ole hyviä arvoja elämääsi, niin määrittele omat arvosi. Arvot löytyvät, kun kysyt itseltäsi Miten? -kysymyksen: Miten haluat toimia suhteessa itseesi, kehoosi, mieleesi, lapseesi, puolisoosi, työhösi ja elämääsi? Tärkeintä on että arvot tulevat sydämestäsi, eikä siitä mitä yhteiskunta, ystävät tai perhe sinulta haluavat. Muista kuitenkin se, että jos arvosi eivät edistä terveyttäsi ja hyvinvointiasi, niin tällöin on syytä katsoa peiliin ja kysyä itseltäsi “Valehtelenko itselleni?” Omat arvot ja niiden mukaan eläminen on itsensä rakastamista parhaimmillaan!

( 3 ) Jos huomaat, että moni asia on elämässäsi ”rempallaan”, niin tee lista asioista ja laita ne tärkeysjärjestykseen. Aloita työstämään niitä tärkeimästä alkaen yksi kerrallaan, koska harvoin elämässä on mahdollista laittaa kerralla koko elämä kuntoon. Muista, että omien tottumuksien ja tapojen muuttaminen vaatii aikaa, sitkeyttä, kärsivällisyyttä. Repsahduksien jälkeen tulee nousta uudestaan ja uudestaan ylös ja jatkaa matkaa kohti omia unelmia ja tavoitteita.

( 4 ) Rakkauden Temppelin itsensä valmentamisen perustana ovat teoriatieto ja käytännön ymmärrys siitä miksi tietyt asiat ovat tärkeitä kehon ja mielen hyvinvoinnille. Lukemalla Rakkauden Temppelin eri osioiden artikkeleita pystyt hahmottamaan tätä kokonaisuutta paremmin. Kertalukemalla ei pakosti tapahdu mitään lopullista “läpimurtoa” ja “Ahaa -elämystä”, vaan se tapahtuu askel kerrallaan. Vuoren huipullekaan ei ole oikotietä. Kun allamme muuttamaan omia tapojamme (uskomukset, ajattelu ja teot), niin tämä vaatii paljon työtä, aikaa ja kärsivällisyyttä, koska mieli muovautuu hitaasti. Jos olet vaikka 20 vuotta toiminut tietyillä toiminta-, uskomus- ja ajattelumallleilla, niin ei voida olettaa, että nämä mallit muuttuvat sormia napsauttamalla. Muutoksiin voi mennä useita kuukausia tai jopa vuosia. Muutoksia voi tietysti tapahtua nopeastikin, kun palaset loksahtavat kohdilleen. Ole kärsivällinen ja sinnikäs, se palkitaan!

( 5 ) Huomioi myös se, että Rakkauden Temppelin tekstien ja videoiden teoriatiedot, ohjeet ja opit eivät ole 100% totuutta. Kaikkeen tulee suhtautua kriittisesti (Katso video ”Kriittisen terveysajattelun 10 sääntöä | Pauli Ohukainen” alta) ja etsiä totuutta. Joskin 100% totuutta ei ole olemassakaan. Rakkauden Temppelin ohjeita ei tule myöskään seurata orjallisesti, vaan sinun tulee tutkia ja koetella oppeja omassa elämässäsi. Näin löydät itsellesi parhaat keinot ja elämäntavat, jotka tukevat kasvuasi ihmisenä ja edistävät kehosi ja mielesi hyvinvointia.

( 6 ) Muista se, että et tee muutoksia elämääsi miellyttääksesi muita, vaan itsesi takia. Tällöin teet ne rakkaudesta, rakkaudesta itseäsi ja elämääsi kohtaan. Tärkein matkamme on matka sieluumme, jolloin opimme olemaan läsnä ja toimimaan sydämen äänellä! Tällöin löydämme todellisen minämme ja rakkauden sielussamme! Näin elämästämme tulee onnellisempaa, nautittavampaa ja merkityksellisempää.

“Kaikki, minkä teette, tehkää rakastavin mielin.”


Mitä todellinen terveys on? | Samuli Perälä


Kriittisen terveysajattelun 10 sääntöä | Pauli Ohukainen